Geplaatst op: 30-11-2021 om 17:28 uur
Laatst gewijzigd op: 30-11-2021 om 17:44 uur
Laatst gewijzigd op: 30-11-2021 om 17:44 uur
Evaluatie geteste reizigers uit Zuid-Afrika
GGD Kennemerland begrijpt heel goed dat passagiers ontevreden zijn over de gang van zaken rondom de vluchten vanuit Kaapstad en Johannesburg afgelopen vrijdag. Dat moet beter en daarom is het belangrijk om samen om tafel te gaan met alle betrokkenen om hiervan te leren. Alle reizigers die hier de dupe van zijn geworden verdienen onze excuses en we zijn uiteraard bereid om het gesprek met hen aan te gaan als zij dat willen.
GGD Kennemerland had vrijdag eind van de ochtend plotseling de opdracht gekregen om de reizigers met een PCR test te testen en ervoor te zorgen dat positief geteste in isolatie zouden worden gebracht. Deze operatie – er dienden 602 mensen te worden getest – is onder grote tijdsdruk uitgevoerd. Het afnemen van een test vond plaats onder ongewone omstandigheden, zonder in te boeten op de kwaliteit. Dit vraagt meer tijd en moeite dan je op afstand zou denken.
De passagiers zijn opgevangen in een ruimte waar iedereen 1,5 m afstand kon houden; de passagiers zijn door onze medewerkers uitdrukkelijk gevraagd om zich aan deze 1,5 m afstand regel te houden. GGD Kennemerland heeft haar uiterste best gedaan om alle passagiers zo snel mogelijk te testen. Omdat er een nieuwe variant van het coronavirus rond gaat, konden we geen gebruikmaken van de bestaande testlocatie op Schiphol en moest alles vanaf nul opgezet worden. Uiteindelijk ging alles niet zo soepel en snel als wij ook zelf hadden gewild. We zullen daarom zoals gezegd zeker met alle betrokkenen om tafel gaan om hiervan te leren.
Bert van de Velden, directeur GGD Kennemerland: “We hebben deze interventie moeten plegen in het belang van de volksgezondheid in Nederland. Onze ruim 50 medewerkers hebben alles gedaan wat in hun vermogen lag om dit proces voor de reizigers snel uitgevoerd te krijgen. Zij verdienen onze waardering voor hun inzet, flexibiliteit, kwaliteit en het handhaven van de menselijke maat. Ook de meeste reizigers hebben zich coöperatief opgesteld en realiseerden zich dat hun beperkingen in het teken stonden van een hoger doel. Zij verdienen zeker ook onze waardering!”
De passagiers zijn opgevangen in een ruimte waar iedereen 1,5 m afstand kon houden; de passagiers zijn door onze medewerkers uitdrukkelijk gevraagd om zich aan deze 1,5 m afstand regel te houden. GGD Kennemerland heeft haar uiterste best gedaan om alle passagiers zo snel mogelijk te testen. Omdat er een nieuwe variant van het coronavirus rond gaat, konden we geen gebruikmaken van de bestaande testlocatie op Schiphol en moest alles vanaf nul opgezet worden. Uiteindelijk ging alles niet zo soepel en snel als wij ook zelf hadden gewild. We zullen daarom zoals gezegd zeker met alle betrokkenen om tafel gaan om hiervan te leren.
Bert van de Velden, directeur GGD Kennemerland: “We hebben deze interventie moeten plegen in het belang van de volksgezondheid in Nederland. Onze ruim 50 medewerkers hebben alles gedaan wat in hun vermogen lag om dit proces voor de reizigers snel uitgevoerd te krijgen. Zij verdienen onze waardering voor hun inzet, flexibiliteit, kwaliteit en het handhaven van de menselijke maat. Ook de meeste reizigers hebben zich coöperatief opgesteld en realiseerden zich dat hun beperkingen in het teken stonden van een hoger doel. Zij verdienen zeker ook onze waardering!”