Laatst gewijzigd op: 05-09-2024 om 16:44 uur
Ambulancezorg
- De Meldkamer Ambulancezorg (telefoonnummer 112) voor spoedeisende situaties.
- Uw Huisartsen Post (HAP) voor gezondheidsproblemen die niet levensbedreigend zijn.
Bij spoed moet de ambulance binnen maximaal 15 minuten bij de patiënt zijn. Tussen het opnemen van de telefoon en het doorgeven aan een ambulanceteam mag max 2 minuten zitten. De tijd tussen het doorgeven en het vertrek van de ambulance (het gaan rijden) is maximaal 1 minuut. Van vertrek tot de patiënt mag bij spoed max 12 minuten zitten.
Het gemiddelde lag voor Kennemerland in 2023 op 09:05 minuten. Het landelijk gemiddelde was in 2023 10:12 min.” Daarmee is RAV Kennemerland de snelste van Nederland
Afhankelijk van hoe spoedeisend (urgent) de hulpvraag is, wordt besloten tot een bepaalde ambulance-inzet. Er zijn drie urgentieniveaus:
A1-urgentie
Als er direct levensgevaar is of als dit gevaar pas na beoordeling door de ambulanceverpleegkundige kan worden uitgesloten. De centralist zorgt ervoor dat een ambulance zo snel mogelijk ter plaatse is. De ambulance maakt bij een A1-urgentie altijd gebruik van zwaailicht en sirene.
A2-urgentie
Als er geen direct levensgevaar is, maar er wel sprake kan zijn van (ernstige) gezondheidsschade. Ook nu zorgt de centralist ervoor dat een ambulance zo snel mogelijk ter plaatse is. De ambulance kan hierbij, onder bepaalde voorwaarden, gebruikmaken van zwaailicht en sirene.
B-urgentie
Als er geen A1- of A2-urgentie is. De centralist zorgt er in dit geval voor dat de ambulance op (of rond) een bepaald tijdstip aanwezig is om een patiënt te halen of te brengen, bijvoorbeeld van of naar het ziekenhuis.
Als iemand vervoerd wordt in een ambulance is het basistarief voor spoedvervoer (A0/A1/A2) € 894,72. Voor besteld vervoer € 396,94. Daarnaast geldt een kilometertarief van 5,11 per km.
Jouw zorgverzekering vergoedt deze kosten. Het kan alleen wel zijn dat je jouw eigen risico moet betalen.
Op www.mijnambulancezorg.nl kan iedereen die in Kennemerland vervoerd is, zijn digitale ritformulier inzien. Volg de instructies en log in met je DigiD.
Als je vragen hebt over je vervoer, of je melding bij de meldkamer, kan je altijd met ons contact opnemen via ambulancezorg@vrk.nl. Uit privacyoverweging vragen wij wel een kopie van je legitimatie, omdat wij bepaalde gegevens niet zomaar mogen verstrekken.
Onze kernwaarden zijn:
Als ambulance hanteren wij de volgende normen:
Heb je een vraag, compliment of een suggestie voor ons laat het dan weten door het contactformulier in te vullen of via ambulancezorg@vrk.nl
Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over de geleverde ambulancezorg en een klacht wilt indienen. Zie voor meer informatie over de behandeling van je klacht de klachtenprocedure.
Wij zijn in principe bereikbaar tijdens kantoortijden. Bij geen gehoor verzoeken wij je het op een later tijdstip nog eens te proberen of ons een email te sturen naar ambulancezorg@vrk.nl met je contactgegevens, zodat wij contact met jou kunnen opnemen.