Aan de hand van de geselecteerde incidenttypen heeft de GHOR samen met de zorgpartners een analyse gemaakt van de knelpunten in en gevolgen voor de geneeskundige keten. De geselecteerde incidenttypen vormden de leidraad voor de gesprekken met de individuele zorginstellingen. Uit deze gesprekken bleek dat veel incidenttypen vergelijkbare knelpunten met zich meebrengen.
De GHOR heeft samen met de zorgpartners de belangrijkste knelpunten voor de gehele zorgketen geselecteerd. De conclusies en aanbevelingen die zijn geformuleerd zijn gecategoriseerd in de thema’s Zorgcontinuïteit, Informatiemanagement, Communicatie en Kennis & ervaring.

Thema Zorgcontinuïteit
Binnen de knelpunten m.b.t. zorgcontinuïteit is schaarste een belangrijke gedeelde factor. De aanbevelingen binnen het thema Zorgcontinuïteit zijn zowel gericht op de individuele zorginstellingen, als ook op het zoeken van de verbinding tussen sectoren binnen de zorgketen. Deze verbinding kan bestaan uit het maken van onderlinge afspraken ter voorbereiding op incidenten en crises, maar ook uit gezamenlijk oefenen.
Thema Informatiemanagement
Tijdens een crisis is het beschikken over de juiste informatie van cruciaal belang. Er is behoefte aan een informatieplatform waar alle zorginstellingen op zijn aangesloten. De aanbevelingen zijn gericht op het verbeteren van informatiemanagement.
Thema Communicatie
Uitval van communicatiemiddelen kan zorgen voor stagnatie in de zorgketen. Dit heeft met name grote impact voor de spoedzorg. De aanbevelingen richten zich op alternatieve vervangende communicatiemiddelen voor spoedzorg en het gezamenlijk optrekken door zorginstellingen bij de externe communicatie tijdens crisis.
Thema Kennis en Ervaring
Bij incidenten en crises wordt er een groot beroep gedaan op personeel. Kennis en ervaring van personeel kan helpen om een incident of crisis goed af te handelen. De aanbevelingen richten zich op behoud van zorgpersoneel met kennis en ervaring.