Laatst gewijzigd op: 06-12-2024 om 12:37 uur
Melding, signaal of klacht over kwaliteit kinderopvang
Melding maken
Ben je niet tevreden over de kwaliteit van de kinderopvang (kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouder of gastouderbureau)? Bespreek dit eerst met de kinderopvangorganisatie zelf. Zij kunnen je het beste uitleggen wat de situatie is en eventueel verbeteringen aanbrengen.
Heb je signalen of informatie dat een kinderopvang niet aan de wettelijke eisen voldoet, maak dan een melding bij Team Toezicht Kinderopvang van GGD Kennemerland.
Dit kan schriftelijk via kinderopvang@ggdkennemerland.nl of laat een terugbelverzoek achter bij ons algemene telefoonnummer 023-5159500 (op werkdagen van 8.30 – 17.00 uur). Je wordt dan door een van de toezichthouders gebeld.
Wij kunnen besluiten om, in overleg met de gemeente, een incidenteel onderzoek uit te voeren of om hier tijdens het volgende onderzoek extra alert op te zijn.
Anoniem melden
Bij de GGD kan je ook anoniem een melding doen. Wij geven dan je identiteit niet door en je melding wordt door ons vertrouwelijk behandeld. Wanneer je een signaal wilt afgeven dan is het belangrijk dat dit signaal zo concreet mogelijk is.
Een vermoeden van kindermishandeling of misbruik?
Heb je een vermoeden van kindermishandeling of seksueel misbruik door een medewerker van de kinderopvang, meld dit onmiddellijk bij de directie van de kinderopvangorganisatie. De directie is verplicht om contact op te nemen met de Vertrouwensinspecteur voor de kinderopvang. Je kunt ook zelf contact met hen opnemen via 0900 1113 111.
Heb je een klacht?
Kijk daarvoor in de klachtenregeling van de kinderopvangorganisatie zelf. Zij zijn bij klachten verplicht om jaarlijks een klachtenjaarverslag naar de GGD te sturen. Is de klacht ook voor andere ouders relevant, breng dan ook de oudercommissie op de hoogte. Let op: de oudercommissie is geen klachtencommissie en kunnen je klacht niet behandelen. Wel kunnen zij naar aanleiding van je klacht kijken naar het beleid van de organisatie. Zij kunnen adviseren het beleid aan te passen.
Wordt je klacht binnen de opvang niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kun je het Klachtenloket Kinderopvang inschakelen. Het Klachtenloket is beschikbaar voor gratis informatie, advies en bemiddeling.
Lukt het niet om via het Klachtenloket tot een oplossing te komen? Dan kan je een klacht indienen bij de Geschillencommissie. Alle kinderopvangorganisaties zijn hier verplicht bij aangesloten. Wanneer je bij de Geschillencommissie een geschil indient, doet zij een bindende uitspraak voor beide partijen.
Een klacht over de toezichthouder van GGD Kennemerland?
Heb je een klacht over de toezichthouder, lees hier over hoe je een klacht over ons kunt indienen.